Programok

2018
Április 12: Thiel Katalin: Hamvas Béla előadás

JANUÁR 29: Nebuló Általános Iskola látogatása

Az iskola sajátossága, hogy kis létszámú osztályokkal működik és olyan diákokat is szívesen fogad, akik valamilyen tanulási nehézséggel küzdenek.

JANUÁR 16: Törőcsik Gábor: Start-up előadás

A Kepes György Szakkollégium szervezésében Törőcsik Gábor: Start-up és a jövő generációjának innovációja címmel tart előadást, melyet megbeszélés követ. Az előadás helye és ideje: 2018. január 16. 18 óra. Eszterházy Károly Egyetem B épület 119.

2017
December 5: Miért jó földrajzosnak lenni? – Kerülőutakon előadás

Programunk célja életközelibb, szabadosabb hangvételű előadás keretében megismertetni a természetföldrajz szeretetét és a természetjárás okozta élményeket! Előadónk ezúttal a hallgatóság soraiból kerül ki. Meghallgathatjuk két határon túli és két hazai túrájának élményeit és személyes tapasztalatait. Előadó: Varga Ádám András

NOVEMBER 21: Magyarok a világ nyolcezresein Expedíciós előadás

Lezajlott a Kepes György Szakkollégium és az Innorégió Tudásközpont közös rendezésében megszervezett expedíciós előadássorozat negyedik, egyben a félév utolsó előadása. Az érdeklődő látogatók az Eszterházy Károly Egyetem D épületében egy különleges, filmbemutatóval egybekötött bemutatónak lehettek részesei, ugyanis a Himalájára induló magyar expedíciók főszervezője és résztvevője, Kollár Lajos mutatta be a Földünk legmagasabb pontjaira vezető túrák filmjét. A Magyarok a világ nyolcezresein névre keresztelt előadássorozat, az azonos nevű, másfél órás film bemutatásával és az előadó közbeiktatott kommentárjaival telt. A nagyjából másfél órás film, a Magyarok a világ nyolcezresein nevű szervezet összes eddigi himalájai expedícióiról készült werkfilmek videómontázsa volt, 2013-al bezárólag. A film utáni kérdések megválaszolásával együtt, a meglehetősen nagy létszámú közönség a program végére komplex képet kapott a hegymászók életéről, a himalájai expedíciók szervezéséről, a serpákról, Nepálról, Pakisztánról, a magashegyi mászás veszélyeiről, valamint Erőss Zsolt és társai haláláról. Megtudhattuk azt is, hogy a gyászt el kell kerülni az ilyen felfedezőutaknál, mert aki belevág ebbe, annak számolnia kell azzal, hogy nem száz százalékosan garantált a visszatérés. Mindemellett a világ legmagasabb pontjának meghódítása, már nem olyan elérhetetlen vágyálom, mint gondolnánk, ugyanis a Mount Everest köré szervezett iparág bárkit felvisz a Csomolungma tetejére, aki rendelkezik a megfelelő anyagi háttérrel és kondícióval.

Császár Attila

November 14: Orosz Csaba: Kreatív Vizuális Nevelés

Előadó: Orosz Csaba Helyszín: D. épület 316.

November 7: Dr. Sütő László: Stopposként a sarkkörön túl

Mit is kívánhat egy természetföldrajzot szerető geográfus? Olyan terepet, ahol éjjel is süt a Nap, ahol egy-két évmilliárd tárja föl titkát, ahol különleges felszínformák tobzódnak. Hogyan lehet olcsón kihozni egy finn utat: keress jó fapados járatot, stoppolj az első nemzeti parkig, majd aludj ahol rád esteledik. Előadó: Dr. Sütő László

október 18: Nagy Richárd: A Kazbek csúcsától a félsivatagig Grúziában

Dr. Nagy Richárd az Innorgéió Tudásközpont munkatársa mesél majd az 5047 méter magas Kazbek meghódításáról, a Kaukázus hegyvilágáról, a vidéki Grúziáról és Gareja-hegység félsivatagos vidékéről.

október 17: Egy este Röhrig Gézával

Röhrig Géza Kossuth díjas magyar színész, író, költő, énekes és az Oscar-díjas Saul fia című film főszereplője. Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt a hagyományos Író - olvasó találkozónk következő előadására! Az előadás címe: A küszöb és kígyó A bemutató után Széplaky Gerda vezetésével beszélgetünk az íróval.

október 4: Egyesek Egyesület Előadás

Izgalmas programot tervezel a nyárra? Világot látnál, de még keresed az inspirációt? Van egy tippünk! Gyere el, és tudj meg mindent a nemzetközi önkéntes táborokról! Tájékoztatónkon minden kérdésedre választ kapsz rövid-, közép- és hosszútávú programjainkkal kapcsolatban, melyekkel felfedezheted Európa, Ázsia, Afrika és Amerika kultúráit, miközben a helyi közösségeket segíted egy színes, igazi multikulti csapatban.

OKTÓBER 3: Radics Tamás a Transzpireneusokon

Az idei évben az Innorégió Tudásközpont és a Kepes György Szakkollégium Természet- és Környezettudományi Tagozatának összefogásából elkezdtünk egy programsorozatot a magyar expedíciók tükrében. Első előadásunkat 10.03-án rendeztünk, ahol Radics Tamás (geológus, kalandor) mesélte el a Transzpireneusokon történtő kalandját, ahová elkísérte túratársa Kiss Judit Mint minden kalandban az első lépések a legnehezebbek. A vonatjegy rossz kiváltása, a sátor merevítő vasának megrepedése, már váratlan kalandokba sodorta szereplőinket. A 840 km es táv sok-sok izgalmas pillanatban és lenyűgöző látványban részesítette őket. A megfelelő folyadék és élelem bevitele, a csizma szétszakadása az eltörhetetlen kulacs eltörése megpróbáltatások elé helyezte hőseinket, de a látvány mindig kárpótolta őket. A forrásokat kis oázisként, a menedékházak és éttermek pedig egy-egy földi Mennyországként élték meg. Közel 50 napos kalandjuk során nagyon sok élményben volt részük, s az előadáson mi is a kaland részesei lehettünk.

Balogh Szabolcs


szeptember 23: Dunkel Nepomuk Norbert: Eltűnő művészet előadás

Az Eszterházy Károly Egyetem Kepes György Szakkollégiumának rendezésében: 2017. szeptember 23-án, 18 órától, a Líceum 125-ös termében orgona-és zongorajátékkal színesített, interaktív előadást tart Dunkel Nepomuk Norbert orgonaművész. Művészet és kreativitás. Eltűnő művészet – eltűnő humanitás címmel.

MÁRCIUS 29: Fény kurzus Mátrai Erikkel

Folytatódott a Kepes György Szakkollégium Fénykurzusa Mátrai Erik képzőművész előadásával, amelyre 2017.03.29-én került sor. A fény nem szándékos kezdeményezéssel, de folyamatosan végig kíséri Mátrai Erik művészetét. Így csöppenhettünk egy meditatív élménybe egy barracasi mise hangjára, amit a tenger és a naplemente tükrözött együttese valósít meg. Mit is jelent a teremtés? A sötétben egy UV festékkel újra láttatott test alakja megérteti mindezt. Az ikonok dicsfénye mindig is meghatározóan beragyogta a múltat, de mit is mondhat jelenleg egy ikon nekünk. A sok kép hatására, amit látunk nap, mint nap, már nem tudjuk a képet egy személlyel azonosítani, mint ahogy azt régen tették. Cérnaszálakon lógó UV fényes papírdarabok, amelyek összességében egy tiszta forma megszületését adják, a gömböt. A teljesség, a tisztaság, a teljes univerzum benne van ebben az egy gömbben. Füstgép és spot lámpák alkotta kapu, amelynek anyagtalanságát mégsem merik áthágni az emberek. Görcsösen ragaszkodunk az általunk létrehozott tér határaihoz, még akkor is, ha azok csak fényből és füstből vannak. Olyan oszlopok, amelyek mindig is a biztonságot, az erőt, a támaszt jelentették, anyaguk fény és füst. El lehet ezt képzelni? Igen, hiszen ez nem más, mint építészet megfogható anyag nélkül. Táblakép kategória, de nincs látható festék. A színt a fény reflexe adja, a formát pedig egy mélyített keret. A néző elbizonytalanodik, ez még festészet? A felsoroltak fémjeleznek néhány állomást, amelyeket Mátrai Erik a fény megfoghatatlan megmunkálásával létrehozott, így egy új értelmezését adta a kurzusunkban visszatérő kérdés tárgyának, a fénynek.

2016
DECEMBER 14: Fény kurzus Ujfaludy Lászlóval

A Kepes György Szakkollégium a fénykurzus keretében Ujfaludy László tanár urat hívta meg, december 14-én, hogy tartson egy előadást a szakkollégisták számára. Az előadásra a Planetáriumban, valamint a Varázstorony egyik termében került sor. Az előadás a Planetáriumban kezdődött, ahol átnéztük az égi objektum típusokat. Ezután az Északi és a Déli féltekén lévő csillagképek és azok mitológiai történetét hallhattuk. Az előadás további része a Varázstorony egyik termében zajlott, ahol a fény tükröződését és a színek tükröződését néztük át. Majd áttértünk a távcsövekre, valamint a mi csillagunk a Nap jövőképére. Halhattuk, hogy mi fog lezajlani a csillagunkban 5 milliárd év múlva. Kaptunk egy kis bevezetőt a sötét energia témájából átlépve a színek világába. Ezen kívül a komplementer színek tulajdonságairól, majd azok képi megjelenéséről volt szó. Nagyon jól éreztük magunkat, sok érdekességet hallhattunk a színek tulajdonságairól és a csillagokról. Köszönjük szépen Ujfaludy László tanár úrnak az előadást.

DECEMBER 8: Fény kurzus Misz Józseffel

A Kepes György Szakkollégium a fénykurzus keretében Misz József tanár urat hívta meg, december 8-án, csütörtökön, hogy tartson egy előadást a szakkollégisták számára. Az előadásra a Varázstorony egyik termében került sor, ami meg is telt egyetemi hallgatókkal. Előadónk az elektromágneses hullámok hatásáról adott elő, majd a beszámoló után, kísérletekkel támasztotta alá az elhangzottakat. Megismerkedhettünk a mindennapjainkban jelen lévő elektromágneses mezők forrásaival is, többek között a mobiltelefonok feltételezett hatásaival. A vitatott elektroszmog téma után sor került az infravörös sugarak ismertetésére, az UV sugárzás típusaira és hatásaira is. Miután előadónk kísérlettel támasztotta alá a megfelelő napozókrémek használatának fontosságát, mi is meggyőződhettünk arról, hogy a fizika, illetve a korszerű tudományok alkalmazása jelen van mindannyiunk életében és szinte már adottá vált számunkra. Képet kaphattunk arról, hogy mennyi mindenre használjuk a fizikát, legyen az az orvostudomány, ahol mára már nélkülözhetetlenné vált a röntgensugárzás használata, vagy egy átlagos XXI. századi konyha polcán lévő mikrohullámú sütő. Az előadás nagyszerűen tükrözte azt, hogy a természettudományokat is érdekessé lehet tenni a hallgatók számára. Ezúton is köszönjük Misz József tanár úrnak a rendkívül informatív és színvonalas előadást!

NOVEMBER 23: Fény kurzus Misz Józseffel

A Kepes György Szakkollégium nov. 23-án (szerdán) a Kepes György Művészeti Központban járt. Itt Csáji Attila kiállítását tekintették meg, közvetlenül a művész úr körbevezetésével. Az esemény a "15 óra fény" programsorozatunk részeként került megrendezésre. A programsorozat igyekszik mind művészi, mind tudományos szempontból bemutatni az ember életében megjelenő fény valódi és elvonatkoztatott variánsait. Ez az előadás talán azért is volt különleges, mert a művész alkotásaiban keveredik mindkét elegy. A pályáját fizikusként kezdő Csáji Attila később tért át a művészet területére. Műveiben jelentős szerepet kap a fény, egészen pontosan a lézerfény. A nézőkre szinte rázúdul a színes kavalkád, a fény mámorító szépsége, a tudomány és a mély mondanivaló. A tárlatvezetésen megjelentek érdekes, hasznos, szakmailag felvillanyozó tapasztalatokkal gazdagodhattak. A művész közvetlensége kellemes, kedves élménnyé avanzsálta a programot. Köszönjük a program szervezésének helyszínét biztosító Kepes György Művészeti Központnak a lehetőséget. A programsorozat folytatódik. Részletekért érdemes figyelni a Kepes György Szakkollégium facebook oldalát, illetve plakátjait a város központjában.

JÚLIUS 15: Beszámoló a „Helyünk Európában” című pályázatról

A Nemzeti Tehetségprogram által minősített szakkollégiumok számára meghirdetett és az NTP-SZKOLL-15-0054 számon nyilvántartott nyertes, pályázatunk középpontjában a fiatalok helyzete állt, európai perspektívába állítva. Olyan szakmai kérdéseket vizsgáltunk a különböző rendezvényeinken (szakszeminárium, vitaest, érzékenyítő foglalkozás, író-olvasó találkozó, kutatói szeminárium), mint a nemzeti és európai politikai és kulturális identitás, a környezeti kihívások és politikai cselekvéstervek, a városi környezet kreatív fejlesztése, a hátrányos helyzetű diákok oktatásának pedagógiai kihívásai. A működést a mentortanári rendszer és az adminisztrációs szervezet fenntartása, illetve a beszerzések támogatták.

2016. február 23-án nagy érdeklődés mellett rendeztük meg a Kreatív városfejlesztés lehetőségei Kelet-Európában című érzékenyítő foglalkozásunkat, mely mellé az egri Rotary Klub tagjai is odaálltak. A rendezvényt Dr. habil Kovács Tibor, a Szakkollégium GTT tagozatának mentortanára szervezte. A meghívott szakemberek, Dr. Patkó Csaba, Dr. Tóth Antal, Forgó Zsolt és Vasas Ádám elméleti és gyakorlati kérdéseket felvető, jó gyakorlatokat bemutató előadásokat tartottak, melyeket élénk beszélgetés követett a poszt-modern kor városfejlesztési lehetőségeiről és kihívásairól. Az előadások és a kerekasztal-beszélgetése után elhatároztuk, hogy a polgárok bevonására irányuló elméleti koncepció jó gyakorlatainak megismerésére és meghonosítására fektetjük a jövőben a hangsúlyt, ezzel is szélesítve önkéntes tevékenységeink körét.

2016. február 25. és május 5. között 5 alkalommal tartottunk közéleti vitaestet olyan aktuális közéleti problémákról és kihívásokról, mint a nemzeti és európai identitás, politikai és kulturális önazonosság (Komlósi Csaba), fenntarthatóság és kultúra (Komlósi Csaba), a fiatalok mozgástere Európában és a nemzetközi kapcsolatok kínálta lehetőségek (Zarándy Tamás), az ökológiai kihívások és a politikai cselekvéstervek folyamata( Schmuck Erzsébet), Európa világpolitikai helyzete és az európai diplomácia mozgástere az Európai parlamentből látva (Meszerics Tamás). A politikai vitafórumra meghívott előadók felvezető előadásait parázs viták követték. A politikusok, politikai szakértők, szakemberek által felvetett húsbavágó kérdések élénk és őszinte vitára ösztönözték a szakkollégiumi tagokat és a városi érdeklődőket egyaránt. Ebben az évben folytatni szeretnénk ezt a sorozatot, hasonló általános témákban és aktuális közéleti kérdésekben. Igyekszünk kapcsolatot teremteni különböző ideológiai platformon álló gyakorló politikusok és elméleti szakemberek, gondolkodók között.

A szakszemináriumot két 3x5 órás blokkban (2016. április 11., 12., 15. illetve május 23., 24., 25.) bonyolítottuk le, Ütőné dr. Visi Judit, az EKF Tanárképző Központ vezetőjének irányításával. Mindegyik blokk két elméleti - egy előkészítő, illetve egy összegző - foglalkozásból és egy terepi gyakorlatból állt. Az első blokk a hejőkeresztúri iskola sajátos pedagógiai módszerének, a Komplex Instrukciós Programnak a megismerése köré szerveződött. A második középpontjában az érdi Magyar Földrajzi Múzeumba tett látogatás és múzeumpedagógiai foglalkozás állt.

A didaktikai szakszeminárium során az elméleti felkészülést követően a leendő tanárok a helyszínen ismerkedhettek meg a sajátos módszertani elvekre épülő hejőkeresztúri oktatással, valamint múzeumpedagógiai foglalkozás keretében sajátíthatták el a természettudományok élményközpontú tanításának alapjait. 2015 novemberétől 2016 májusáig 5 kortárs magyar írót (Bodor Ádám, Áfra János, Csepregi János, Kalapos Éva, Korpa Tamás) látott vendégül a nemzeti kulturális örökség, és azon belül is mai magyar irodalom megismerésére alakult Hallgatói kutatói klub. A nagyközönség számára nyilvános találkozókat műhelyfoglalkozások követték, melyeken a meghívott alkotók segítséget nyújtottak a szakkollégium diákjainak abban, hogy sikeresebbek legyenek alkotómunkájukban. A folytatásban az alkotói szemináriumok hangsúlyosabbá tétele irányában mozdulunk el. A folytatásban az alkotói szemináriumok hangsúlyosabbá tétele irányában mozdulunk el. Programunknak az ismeretek átadásán túl az volt a célja, hogy rendezvényeinkkel és témájukkal felkeltsék a hallgatók érdeklődését, fokozzák a közéleti és társadalmi kérdések, kulturális jelenségek iránti érzékenységüket, fejlesszék aktív véleménynyilvánításra való készségüket. És ezt el is értük. A szakmai programjainkat a tagok aktív részvételével maradéktalanul megvalósítottuk. A szakkollégium színvonalas működtetése érdekében fenntartottuk az évek óta sikeres mentorrendszerünket, köszönjük Dr. Hatvani Andrea, Dr. Rázsi András és Dr. habil Kovács Tibor mentortanári munkáját. A Szakkollégium adminisztratív ügyeinek intézésében évek óta Vajonné Magyari Anikó és Vargáné Tóth Krisztina segít bennünket. Ugyancsak a pályázat támogatásával szereztünk be a tagok közös használatára egy notebookot és két külső meghajtót.


JÚNIUS 25: A szakszeminárium szakmai beszámolója

A szakkollégiumi program két részből állt. Az első részben a hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskolát látogattuk meg. Az iskola vonzáskörzete Hejőkeresztúron kívül kiterjed két szomszédos településre, Hejőszalontára és Szakáldra. Az intézményben 16 évvel ezelőtt kezdtek egy sajátos integrációs nevelési-oktatási módszer kipróbálásába, amely azóta a Komplex Instrukciós Program néven (KIP) az egész országban ismertté vált. A módszer célja, hogy minden gyerek tudás- és képességszintje javuljon, illetve része legyen sikerélményben az osztálymunka során. Az iskola jelmondata: Mindenki jó valamiben – jól tükrözi a kidolgozott nevelési-oktatási program filozófiáját. Az előkészítő foglalkozás során a hallgatók megismerkedtek a KIP módszer lényegével, a hejőkeresztúri iskola sajátos vonásaival. Megbeszéltük az intézménylátogatás megfigyelési szempontjait. Erre a foglalkozásra április 11-én került sor. Az április 12-i iskolalátogatás során az általános tájékoztatáson túl lehetőség volt két KIP-es tanóra megtekintésére, ezt pedig az órán látottak megbeszélés követte, majd kötetlen beszélgetésre került sor a tanulókkal és a programban közreműködő tanárokkal. A szakkollégiumi programot április 15-én egy olyan rendezvény zárta, amelyben a hallgatók az előre megbeszélt szempontok alapján elmondhatták saját tapasztalataikat és véleményeiket. Ennek során izgalmas szakmai vita bontakozott ki a differenciált oktatás módszereiről és sikerességéről.
A második program egy sajátos múzeumlátogatás volt, amely során az érdi Magyar Földrajzi Múzeumba jutottak el az érdeklődők. A hazánkban egyedülálló múzeum 1983-ban nyílt meg, jelenleg négy állandó kiállítással várja a látogatóikat: A Magyar utazók, földrajzi felfedezők, A Kárpát-medence tudományos feltárói, 3276 expedíciós nap, Balázs Dénes a múzeumalapító geográfus újraolvasva és az érdi Helytörténeti Kiállítás. A múzeumnak otthont adó település, Érd ugyancsak több sajátos társadalmi-földrajzi vonással rendelkezik. A felkészülés során a hallgatók információt kaptak Érd sajátos településfejlődéséről, a mai városkép kialakulásához vezető társadalmi-gazdasági folyamatokról. Ugyancsak a felkészülést segítette egy, a magyar feltalálókról szóló videofilm megtekintése, amelyhez egy műveltségi teszt is kapcsolódott. (Hungarian Inventions – Magyar találmányok). A múzeumlátogatásra május 24-én került sor. A múzeumkert szoborpartjában tett séta után szakmai vezetéssel a három földrajzi kiállítást nézték meg a résztvevők. A program zárására június 24-én került sor, itt a látottakhoz kapcsolódóan feladatokat kellett megoldaniuk a hallgatóknak, majd két kérdés mentén – 1.) Szükség van-e ilyen jellegű múzeumokra? 2.) Hogyan tovább? Fogalmazz meg javaslatokat, üzenetet az igazgatónak! – zajlott a programmal kapcsolatos véleménycsere. A hallgatók kiemelték az ilyen jellegű kiállítások fontosságát a kulturális örökség megőrzésében, de felhívták a figyelmet arra is, hogy mindezt érdemes ötvözni a 21. század nyújtotta digitális lehetőségekkel, interaktivitással is. Talán ennek is köszönhető, hogy legjobban a Balász Dénes munkásságát bemutató kiállítás nyerte el a hallgatók tetszését.
Ütőné dr. Visi Judit
oktató

2015
SZEPTEMBER 1: A Szakkollégium szakmai beszámolója

Beszámoló a Nemzeti Tehetségprogram Szakkollégiumok számára kiírt pályázatáról A 2014/15-ös tanév második félévében a Kepes György Szakkollégium az NTP-SZKOLL-14-0011. sz. sikeres pályázatának eredményeként az alábbi programokat valósította meg: 1. A pályázati program megvalósítása április 14-én, a regionális állásbörzével párhuzamosan megrendezett Vállalkozásösztönzési konferenciával vette kezdetét, ahol szakemberek - vállalatvezetők, oktatók, vállalkozók (Dr. habil Kovács Tibor, Szőke István, Olexa Dávid, Hegedűs Pál, Mákos Szabolcs) – osztották meg személyes szakmai tapasztalataikat a résztvevőkkel a start-up vállalkozások buktatóiról, valamint a globális gazdasági környezet támasztotta kihívásokról.

2. Május 7-én a Művészeti és Kultúratudományi Tagozat nagy érdeklődés mellett szervezte meg a Lírai életművek a peremvidéken című irodalmi konferenciát, ahol fiatal kutatók (Tamás Ábel, Bengi László Dancsecs Ildikó, Mészáros Márton), köztük jelenlegi és hajdani szakkollégisták (Balogh Gergő) is szerepeltek, kiegészítve a Művészeti és Kultúratudományi Tagozat tagjainak alkotói tevékenységét, irodalomelméleti és irodalomtörténeti kutatásait. A rendezvény presztízsét növelte, hogy csatlakozott az Irodalomtudományi Intézet éves programjához.

3. Május 8-10. között a Kepes György Szakkollégiumban került sor a Motiváció és időgazdálkodás című tréningre Vidovszky Norbert vezetésével. Az itt megszerzett ismeretek és tapasztalatok nemcsak a majdani vállalkozás, de már a hallgatói és kutatói tevékenység során is hasznosak lehetnek a tagoknak.

4. Június 26-30. között Brassóba utaztunk, ahol Brassó régen és ma - szászok, magyarok, románok címmel először konferencia-előadásokkal tártuk fel a régió kultúrtörténetét, történelmi, kulturális, etnikai és politikai helyzetének múlt- és jelenbeli állapotát (Nagy Andor, Hamzók Judit, Berecz Anita, Kispál Dániel), majd Brassó és Nagyszeben városába és környékére tett kirándulások alkalmával megismerkedtünk az épített és a természeti környezet jeles helyeivel, a multikulturális együttélés mai is eleven emlékhelyeivel.

5. Az eszközbeszerzésben változást hajtottunk végre, mivel intézményi ajánlatra lehetőségünk nyílt egy Acer projektor beszerzésére. A programban szereplő asztali számítógépet más forrásból fedezzük. A programok megszervezésében és lebonyolításában jelentős részt vállaltak a szakkollégiumi tagokon túl (kiemelendő Nagy Andor, Vasas Ádám, Baranyi Dia, Hegedűs Georgina, Kispál Dániel, Herédi Rebeka, Hess Alexandra Héla, Hornyák András) a mentorainktól (Dr., Hatvani Andrea, Rázsi András, Dr. habil Kovács Tibor, Dr. Kicsák Lóránt) is.

JÚNIUS 30: Beszámoló az erdélyi tanulmányútról

Június 26-30. között a Brassói Mókázás fedőnevű akció keretében odafelé megtekintettük a tordai sóbánya impozáns tárnáit, csónakáztunk a földalatti tavon, terápiás céllal ping-pongoztunk, tériszony ellen sétálgattunk a függőfolyosókon. Estére érkeztünk Brassóba, nem lehetett eltéveszteni, mert messziről látszott a hegyoldalba írt városnév.

Az első napon a „Brassó régen és ma – szászok, magyarok románok" tematika keretében rendeztünk konferenciát, ahol az előttünk álló kirándulásokhoz az alábbi remek bevezető előadásokat hallgattuk meg: Az erdélyi szászok régen és most - történeti áttekintés (Nagy Andor), Szászföld kulturális fővárosa: Nagyszeben (Hamzók Judit), Székelyek és szászok (Berecz Anita), A Törcsvári-szoros művelődéstörténeti szerepe és a Drakula-kastély (Kispál Dániel). A program a továbbiakban e szerint a terv szerint alakult. A történelmi belvárosban tett séta során megismerkedtünk Brassó épített, szellemi örökségével, egy-két járókelővel és felmértük az esti szórakozás lehetséges helyeit. Megcsodáltuk a Kapu utcát, a Fő teret, a Tanácsházát, elcsendesedtünk a Fekete-templomban, láttuk a szép Katalin-kaput, a Takács-bástyát és a várfalsétányon elértük a Cenk-hegyre vezető felvonót. Nem tétováztunk, felmentünk. Másnap, készséges sofőrünknek hála, egész napos kirándulást tettünk Nagyszebenbe, ahol a történelmi belváros hangulatát élvezhettük: útba ejtettük a Várfalsétányt, a Kövér tornyot, a Kádár tornyot, a sétáló utcán értünk el a Fő térre, láttuk a Brukenthal-palotát, a Tanácstornyot, a Hazugok hídját és az evangélikus plébániatemplomot. A következő kalandos állomás a Bilea-tó (2044 m) nevű tengerszem volt, ahogy kell: 3700 m-es felvonózás, odafönn hófoltokból hógolyózás, majd bőrigázás, köd, szél, lassú leereszkedés a ködös szerpentinen. A szállásunkra érve a kétórás késésünk miatt előbb mentorunk elhárította a szakács néni fakanalas rohamát, aztán megvacsoráztunk. S mi maradt az utolsó előtti másnapra? Délelőtt elheverésztünk a legelésző tehenek között Brassó-Poiana síparadicsomában, távolról megcsodáltuk Barcarozsnyó impozáns várát, majd délután bevettük a hírhedt Drakula-szállást, a Törcsvári kastélyt. Este közös beszélgetésen gyűjtöttünk erőt és szép emlékeket az előttünk álló, embert próbáló hosszú hazatéréshez. A kirándulás és az élmény-konferencia az NTP-SZKOLL-14 pályázat részbeni támogatásával, a szakkollégisták szervezésében valósult meg.